Filmi- ja meediablogi

Arvamustikas: “I, Tonya”

06.02.2018 18:42:19

Tundub, et kõik, kes üheksakümnendatel elus olid ja vähegi iluuisutamist või rahvusvahelisi kõmulugusid jälgisid, on kuulnud Tonya Hardingust. Mina isiklikult ei olnud teadlik filmis käsitletud tõsielulistest sündmustest kuni hakkas film samasuguseid laineid lööma maailmas nagu oli kord Tonya lugu teinud. Ja Margot Robbie vapustava kehastuse läbi sünnib noor, paljulubava iluuisutaja karjääriga Tonya Harding maailmasse taaskord.

Filmi jutustatakse kahes osas – filmi raamjutustuses tutvustatakse meile keskealist, suitsetavat, sarkastilist ja ropendavat Tonyat, Sebastian Stani poolt kehastatud Tonya endist abikaasat Jeffi, ja Tonya emotsionaalselt kinnist ja judisemaajavat ema LaVonat (keda kehastab samuti vapustav Allison Janney), ning teisi kõrvaltegelasi nagu Tonya treenrit, Tonya “ihukaitsjat” ning skandaaliga seotud reporterit; nende tegelaste läbi hakatakse vaatajale söötma tükk-tüki haaval minevikusündmusi, nii skandaalile eelnevatest kui ka järgnevatest aegadest, tihtipeale vägagi vastuolulisel viisil.

Siinkohal saab kiita ka filmi neutraalset lähenemist loole, eelistades mitte lihtsalt oma peategelase versiooni sündmustest, vaid tuues vaatajani ka teiste osapoolte tõlgendused, pöörates see ebakõla filmiloo jutustamise vaatepunktist enda kasuks. Võib öelda, et siinkohal on filmitegija kõige ausam ja erapooletum sündmustike jutustaja.

Teine filmi osa – selle põhiosa – viib meid neljakümne aasta võrra ajast tagasi, kui nelja-aastane Tonya viiakse jääringile tema domineeriva ja kohatu ema poolt, kus tüdrukutirts demonstreerib oma potensiaali enda tulevase treenerile Diane’ile, kes nõustub Tonyat treenima, vaatamata tema noorusele. Nii alustame me Tonyaga koos tema iluuisutamise karjääriteel, mis peatselt avaldab end mitte inspireeriva loona tüdrukust, kes tõusis linnulennul tippu, vaid pigem loona kus vaatamata tema potensiaalile peab tüdruk tipu suunas roomama emotsionaalselt ja füüsiliselt vägivaldsete peresuhete kiuste (või siis Tonya ema arvamusel just tänu sellele).

Perevägivalda on selles filmis kogukalt – mitte, sest stsenarist otsustas juba olemasolevat draamat süvendada, vaid kahjuks sest päriselu Tonya tõepoolest pidi taluma sellist keskkonda, nii tütrena, kui ka abikaasana. Kuid vaatamata teema tõsidusele ei lase film end selle arvelt vedada sünge draama tasandile, vaid suudab säilitada tragi-humoorilist elementi läbi kogu filmi, keeldudes saata vaatajat kinosaalist õõnsa tundega.

Poole peal filmist viiakse meid intsidendi looni, mida on mainitud vaatajale juba algusest peale, ja see on koht kus traagiline lugu mõneti olemasoleva optimistliku elemendiga laskub kiiremas korras edasisse traagikasse ja kaosesse.

Kui need kes loevad seda arvustust ei ole tuttavad Tonya Hardingut ümbritsenud skandaaliga, ei hakka ma üksikasju välja tooma, vaid laseksin astuda minimaalse teadmise juures sellesse absurdsesse, kohati raskelt usutava idiootsuse keeristormi (milles vandenõudlased omandavad Coeni vendade Fargo kurjategijatele omase ebapädevuse ja saamatuse), mille suhtes jällegi pole filmitegijad proovinud sündmusi üle vindi keerata, vaid jutustanud neid tõetruult, mis paneb vaatajat juhtunu asjus pead veelgi rohkem raputama.

Kuid film ei kaota sündmuste jadal tegelaste inimlikkust, ning isegi lõpusirgel on ka ebameeldivad tegelased inimestena vaatajatele mõistetavad.

Kokkuvõttes on tegu hästi kirjutatud biograafilise filmiga, kus näitlejad võtavad päriselu vastandite omadused ja väänavad neist maksimaalse välja, jutustades nautitava, humoorika draama unustamatute tegelastega üheksakümnendate ühest suurimast skandaalist, mis sai saatuslikuks ühe noore tüdruku iluuisutamise karjäärile.

Romek Liik

2018

  •  

    Best of BFM 2018

    Filmi- ja meediablogi

    Best of BFM on Balti filmi, meedia, kunstide ja kommunikatsiooni instituudi (BFM-i) aastasündmus. Ühe nädala jooksul on kõigil võimalus tulla SuperNova kinno vaatama aasta jooksul tehtud töid.

    Loe edasi
  •  

    Lühifilmi soovitus: “Standby”

    Filmi- ja meediablogi

    Film leiab aset politsei patrullautos, kus kahe partneri vaheline töösuhe rullub lahti, läbi rutiini tallutud päevade jada. 

    Loe edasi
  •  

    Paar küsimust – vilistlane Hanna Martinson

    Filmi- ja meediablogi

    Mis tõi sind Reklaami ja imagoloogia juurde – miks soovisid seda õppida?

    Kui pärast gümnaasiumi kriitiliselt iseenda sisse vaatasin, jäid erialadest sõelale kaks – näitlemine ja reklaam. Elule meeldib teadupärast huvitavaid asju korraldada ja lasen tal rõõmuga seda teha.

    Loe edasi