Loodusblogi

Kõikide teaduste kohtumispaik

06.02.2018 16:21:32

„Käsitöö ja kodunduse teeb eriliseks tõsiasi, et selles ainevaldkonnas kohtuvad väga paljud kooli ja ülikooli õppeained ning teadussuunad,” väidab Tallinna Ülikooli kodundusõppe lektor ja äsja Helsingi Ülikoolis doktorikraadi kaitsnud Jaana Taar.

Peamine põhjus, miks Jaana Taar käsitöö ja kodunduse valdkonna juurde tuli ning pidama jäi, on soov luua tasakaal oma sisemaailma ja välise keskkonna vahel. Vastandina kiirele elutempole, mis tahab meie tegemisi ise juhtima hakata, naudib Jaana tegutsemist ennast, erinevate lahenduste leidmist − seda vähemalt sama palju või rohkemgi kui tulemust.

Käsitöö ja kodundus pakuvad ka tema tudengitele piiramatult võimalusi oma loomingulisuse leidmiseks ja arendamiseks, olgu tegemist idee kavandamise või lõpptulemuse turundamisega. „Oskus ise süüa teha või praktilise väärtusega asju valmistada annab inimesele vabaduse,” kinnitab Jaana Taar. „Ta ei sõltu enam valmistoodetest või teenustest.” Tegelikkus on paraku teistsugune. Kiire elutempoga maailmas ei anna lapsevanemad oskusi lastele edasi, sest nii on lihtsam ja kiirem toimetustega hakkama saada. Tulemus on praktiliste oskuste vähesus ja vaimne ebakindlus iseseisvas elus. Juhtub, et isegi vee keema hakkamise kohta küsitakse õpetajalt kinnitust.

Oskus ise süüa teha või praktilise väärtusega asju valmistada annab inimesele vabaduse.

Küsida muidugi tuleb, olgu teemaks kas või toidu valmistamine ja koristamine, aga ülikoolis küsitakse ja vastatakse teaduspõhiselt. Miks saab vahukoorest tugeva vahu, aga kohvikoorest mitte? Miks läks kampsun pestes väiksemaks?

Tallinna Ülikooli integreeritud tehnoloogiate ja käsitöö õppekava annab võimaluse küsida ja teada saada, aga ka õppida ise hakkama saama: siin on õppeköök, töökojad, ateljeed ja laborid. Kui bakalaureuseõppekava on lõpetatud, võib edasi õppida õpetajaks, hakata näiteks ettevõtjaks, ürituste korraldajaks või disaineriks.

Oma doktori töös otsis Taar vastust küsimusele, kuidas põhikooli kodundusõpet uuendada ning atraktiivsemaks muuta, kuidas seostada praktilisi oskusi teiste õppeainetega, kuidas õpetada noort tänapäeva infoühiskonnas mõistust ja analüüsivõimet kasutades hakkama saama.

 

Jaana Taarjaana-taar

Sündinud 28.05.1982 Tallinnas

2000–2004 Tallinna Pedagoogikaülikool, diplom, käsitöö ja kodunduse õpetaja

2006–2008 Tallinna Ülikool, magistrikraad, käsitöö ja kodunduse õpetaja

2017 Helsingi Ülikool, filosoofiaõpingud kasvatusteaduste PhD

Amet: Loodus- ja Terviseteaduste instituudi kodundusõppe lektor

Üllatav fakt: Jaana Taar on esimene kodunduse õpetaja Eestis, kelle doktoritöö käsitleb kodundusõppe arendamise temaatikat.

 

 

Autor: Jaanus Terasmaa

  •  

    President tunnustab: füüsik Romi Mankin, Valgetähe IV klass

    Loodusblogi

    Tallinna Ülikooli emeriitprofessor Romi Mankin on Eesti füüsikateoreetik, kellel õnnestus leida elektromagnetilaste, skalaarsete ja gravitatsiooni lainete lahend välises aksiaalses kvadrupoolstruktuuriga gravitatsiooniväljas.

    Loe edasi
  •  

    Euroopa kadunud metsad

    Loodusblogi

    Grupp teadlasi, kelle hulgas ka Tallinna Ülikooli vanemteadur Shinya Sugita, on loonud võimaluse rekonstrueerida Euroopa metsade arengut pärast jääaega. Tegemist on Euroopa kõige põhjalikuma käsitlusega metsade arengu uurimisel, milles kasutatakse aastate jooksul erinevate autorite poolt kogutud andmestikke. Uuringust selgub, et metsade kiire vähenemine Kesk- ja Lääne-Euroopas sai hoo sisse juba 1300 aastat tagasi.

    Loe edasi
  •  

    ELU projekti kogemus – “Samblasein”

    Loodusblogi

    ELU  (Erialasid Lõimiv Uuendus) on uutmoodi õppeaine Tallinna Ülikoolis, milles erinevate erialade üliõpilased koostöös juhendajatega koostavad projekti endale huvipakkuval teemal, valides seejuures ise sobilikud viisid oma ideede teostamiseks. Oma kogemusest ELU-ga räägib üks projektide juhendajatest Tallinna ülikooli ökoloogia-brüoloogia lektor Elle Rajandu.

    Loe edasi