Loodusblogi

Kõikide teaduste kohtumispaik

06.02.2018 16:21:32

„Käsitöö ja kodunduse teeb eriliseks tõsiasi, et selles ainevaldkonnas kohtuvad väga paljud kooli ja ülikooli õppeained ning teadussuunad,” väidab Tallinna Ülikooli kodundusõppe lektor ja äsja Helsingi Ülikoolis doktorikraadi kaitsnud Jaana Taar.

Peamine põhjus, miks Jaana Taar käsitöö ja kodunduse valdkonna juurde tuli ning pidama jäi, on soov luua tasakaal oma sisemaailma ja välise keskkonna vahel. Vastandina kiirele elutempole, mis tahab meie tegemisi ise juhtima hakata, naudib Jaana tegutsemist ennast, erinevate lahenduste leidmist − seda vähemalt sama palju või rohkemgi kui tulemust.

Käsitöö ja kodundus pakuvad ka tema tudengitele piiramatult võimalusi oma loomingulisuse leidmiseks ja arendamiseks, olgu tegemist idee kavandamise või lõpptulemuse turundamisega. „Oskus ise süüa teha või praktilise väärtusega asju valmistada annab inimesele vabaduse,” kinnitab Jaana Taar. „Ta ei sõltu enam valmistoodetest või teenustest.” Tegelikkus on paraku teistsugune. Kiire elutempoga maailmas ei anna lapsevanemad oskusi lastele edasi, sest nii on lihtsam ja kiirem toimetustega hakkama saada. Tulemus on praktiliste oskuste vähesus ja vaimne ebakindlus iseseisvas elus. Juhtub, et isegi vee keema hakkamise kohta küsitakse õpetajalt kinnitust.

Oskus ise süüa teha või praktilise väärtusega asju valmistada annab inimesele vabaduse.

Küsida muidugi tuleb, olgu teemaks kas või toidu valmistamine ja koristamine, aga ülikoolis küsitakse ja vastatakse teaduspõhiselt. Miks saab vahukoorest tugeva vahu, aga kohvikoorest mitte? Miks läks kampsun pestes väiksemaks?

Tallinna Ülikooli integreeritud tehnoloogiate ja käsitöö õppekava annab võimaluse küsida ja teada saada, aga ka õppida ise hakkama saama: siin on õppeköök, töökojad, ateljeed ja laborid. Kui bakalaureuseõppekava on lõpetatud, võib edasi õppida õpetajaks, hakata näiteks ettevõtjaks, ürituste korraldajaks või disaineriks.

Oma doktori töös otsis Taar vastust küsimusele, kuidas põhikooli kodundusõpet uuendada ning atraktiivsemaks muuta, kuidas seostada praktilisi oskusi teiste õppeainetega, kuidas õpetada noort tänapäeva infoühiskonnas mõistust ja analüüsivõimet kasutades hakkama saama.

 

Jaana Taarjaana-taar

Sündinud 28.05.1982 Tallinnas

2000–2004 Tallinna Pedagoogikaülikool, diplom, käsitöö ja kodunduse õpetaja

2006–2008 Tallinna Ülikool, magistrikraad, käsitöö ja kodunduse õpetaja

2017 Helsingi Ülikool, filosoofiaõpingud kasvatusteaduste PhD

Amet: Loodus- ja Terviseteaduste instituudi kodundusõppe lektor

Üllatav fakt: Jaana Taar on esimene kodunduse õpetaja Eestis, kelle doktoritöö käsitleb kodundusõppe arendamise temaatikat.

 

 

Autor: Jaanus Terasmaa

  •  

    Rene Bürkland, psühholoogist arst ja meie vilistalne

    Loodusblogi

    Rene Bürkland on õppinud nii Tallinna Ülikoolis, Tartu Ülikoolis kui ka Pekingi Hiina meditsiini ülikoolis. Juba lapsepõlves huvitas teda, kuidas inimese keha funktsioneerib. Eriti huvitav tundus keha mõjutamine väikeste punktide kaudu.

    Loe edasi

  •  

    TLÜ vilistlane Hannes Tõnisson

    Loodusblogi

    Mida Sa ülikoolis õppisid ja millal lõpetasid?

    Õppisin alguses loodusteaduslike ainete õpetaja diplomile, mille lõpetasin 2002 . aastal, samal aastal lõpetasin geoökoloogia eriala bakalureuse kraadiga.
    Järgmisena lõpetasin geoökoloogia eriala magistriõppes 2004. aastal. Viimaks aga lõpetasin ökoloogia eriala doktorantuuri 2008. aastal.

    Loe edasi
  •  

    Teadlane peab küsima, uurima, vahendama

    Loodusblogi

    “Teadlase ülesanne on küsida küsimusi, uurida ja vahendada tulemusi kas auditooriumis või ühiskonnas laiemalt,” kinnitab Tallinna Ülikooli keskkonnakorralduse professor Helen Sooväli-Sepping.

    Loe edasi